maanantai 20. tammikuuta 2014

Enni Mustonen - Brysselinkaalia

Kirjailija: Enni Mustonen
Kirjan nimi: Brysselinkaalia
Kustantaja: Otava
Sivumääärä: 256
Painovuosi: 1995
Arvosana: 3/5

Hetkessä merkillinen rauha täytti mieleni. Mikäpä tässä, vaikka olikin maanantai ja minä olin joutumassa yllättäen ylitöihin. Mitä siitä, vaikka kaupunki oli vieras, talvi ja kevät eri tahdissa kuin mihin olin tottunut. Minä olin tässä ja nyt, itseni kokoisena, itseni näköisenä. Vaaleatukkainen nuori nainen metrovaunun ikkunan kuvajaisessa näytti itselliseltä ihmiseltä.
  Hymyilin kuvajaiselleni. Hyvä, Elina, kyllä sinä jaksat!

Brysselinkaalia kertoo vastavalmistuneesta maisterista, Elinasta, joka on päässyt Brysseliin töihin. Vuoden pestin jälkeen sopimusta ei kuitenkaan uusita ja Elina suuntaa takaisin kotisuomeen. Kauaa Elina ei kotona äidin nurkissa jaksa olla ja niinpä hän lähtee setänsä ja mummonsa luokse Itä-suomeen. Siellä elina joutuu tekemään paljon muutakin, kuin keskittyä tutkimukseensa, sillä pian apua tarvitsevat Heimon lisäksi myös naapurin isäntä.

Rakastan Mustosen kirjoissa erityisesti sitä maaseudulle sijoittuvaa jatkumoa. Suurimmassa osassa kirjoja lähdetään maalle kaupungista. Toisaalta aihe käy tylsäksi, ja jokaisessa tarinassa on paljon samaa kuin edellisissä, mutta se ei haittaa, jos hakee luettavaksi vain hyvää tekstiä. Mustonen kiipeää lempikirjailijat suomessa listallani kokoajan ylemmäksi.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...